1043 KILOMETER
MET KA-7.
Op 18 april
1981 had ik al eens een grote afstand van 465 kilometer
gevlogen met de PH-314, onze Ka-7.
Flip Damen en ik
kwamen 40 kilometer tekort voor ons doel, het vliegveld
van Alençon
in Normandië. We lagen wel goed op schema, maar moesten
helaas vanwege veranderingen in luchtmassa landen. Over
dit avontuur heb ik het verhaal “Calvados” geschreven.
En nu dus
1043 kilometer. De eerlijkheid gebiedt mij te vertellen
dat er drie vluchten voor nodig waren. Alle drie boven
de driehonderd kilometer, dat wel. De grootste afstand
bedroeg 367 km. De vluchten werden door mij en
mede-eigenaar Ad van der Velden gemaakt tijdens
de eerste vijf wedstrijddagen van de “Coupe d’Europe Des
Planeurs Biplaces”, in Poitiers.
Deze Franse
tweezitterwedstrijd kent een unieke formule. De
deelnemers mogen zelf per vliegdag hun vlucht plannen en
vooraf indienen. Dit leidt tot geheimzinnig gedoe op de
startplaats. Soms schroomt men niet elkaar te
bespioneren. Voor die smiechten lieten we eens “valse”
opdrachtformulieren op de grond vallen. Om ze letterlijk
op het verkeerde been te zetten.
Afhankelijk
van de resultaten worden punten toegekend. Voor afstand,
voltooide benen en handicap van de kisten. Het
dagklassement levert vrijwel altijd verrassingen op. Dan
blijkt dat sommige deelnemers onderweg hun motor hebben
getrokken of zijn teruggesleept. En dit kost niet alleen
geld, maar ook punten, veel punten.
Na onze
landingen worden we steevast gevraagd naar het resultaat
en vaak verbaasd aangestaard. We hebben overigens niet
altijd succes. Het komt nogal eens voor dat we over de
radio moeten melden dat we gegrepen worden door onze glijhoek. De grondploeg weet dan dat de aanhanger
aangekoppeld moet worden. We werden dan verrast door het
weer of hadden ons vergist in tactiek vooraf of tijdens
de vlucht.
Hoe
bereikten wij het podium met de derde plaats? Om te
beginnen zetten we nooit één lijn op de vliegkaart. Bij
de meteobriefing proberen we te ontdekken of er ’s nacht
een regio is geweest met een lagere temperatuur. In die
richting verschijnen later de eerste wolken en is de
hoogste basis te verwachten. Daarom wachten we zo lang
mogelijk met het aanmelden van de vlucht. En eenmaal
onderweg is het de kunst de juiste keuzes te maken en de
goede wolken aan te vliegen. Het beste zicht op
cumuluswolken en daarmee op thermiek, heb je als je laag
zit. En dat we zitten nogal eens. Op de vlucht van 367
kilometer (Polygoon met vier keerpunten, aangemeld op de
OLC 03-08-2007) hebben we ons twee keer vanaf 250 meter
weten op te werken. Ad van der Velden is daar een
meester in. Tijd genoeg voor mij om uit te kijken welke
richting de beste is. Helaas lukt het niet altijd. We
mogen met de Ka-7 dan wel 21 driehoeken en retouren
boven 300 kilometer hebben gevlogen, tijdens de 438
overlandvluchten die ik in de loop der tijden heb
gemaakt ben ik maar liefst 281 keer buiten geland. Wie
niet waagt, die niet wint. Gliding is fun. |